فرصت هاي كارآفريني در هزاره ي سوم

به نام خدا

 

عنوان کتاب

فرصت­ های کارآفرینی در هزاره ­ی سوم

 دکتر مریم تقوایی یزدی

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

مهدی خاکزادیان

دانشجوی دکتری کارآفرینی

 

پیشگفتار

امروزه، ساختار اقتصادی دنیا با گذشته بسیار متفاوت است. نوآوری و خلاقیت، سهم به­سزایی در توسعه‌ی پایدار کشور دارد. کارآفرینی و کارآفرینان، نقش کلیدی در پیشرفت اقتصادی و توسعه‌‌ی کشورها ایفاء می‌کنند. ترویج و اشاعه‌ی کارآفرینی، بسترسازی برای فرهنگ حامی کارآفرینان، پرورش افرادی با تحصیلات عالی و خلاق، برای همه‌ی کشورها، به ویژه کشورهای توسعه‌نیافته و در حال توسعه، امری ضروری است. نیروی جوان کشور و کارآفرینان دارای ویژگی‌های ممتاز و برجسته، می‌توانند زمینه‌های رشد کشور را در بخش‌های مختلف آن فراهم نمایند؛ بنابراین، باید از آن‌ها حمایت ویژه به عمل آورد.

 کارآفرین، شخصی است صاحب فکر و ابتکار که با خلاقیت و نوآوری و به کارگیری هوش و اندیشه‌ی خود، به دنبال ایجاد فرصت است. او هر ریسکی را می‌پذیرد؛ بنابراین، شکست ناامیدش نخواهد کرد و برای طی کردن پله‌های موفقیت برمی‌خیزد تا به سرمنزل مقصود برسد. او مایل به مخاطره‌پذیری است.

کارآفرینان، پیش‌گامان حقیقی تغییر در اقتصاد و تحولات اجتماعی محسوب می‌شوند. آن‌ها معتقدند که موفقیت و بقا، در قوه‌ی ابتکار و خلاقیت است و همواره باید تلاش نمود تا به اهداف خود دست یافت. کارآفرینان، موتور محرکه‌ی توسعه و رشد اقتصادی کشورها محسوب می‌شوند؛ بنابراین، باید در آموزش کارآفرینی و ترویج مفهوم کارآفرینی اهتمام ویژه‌ای نمود. «کارآفرین» فردی مسؤولیت‌پذیر، واقع‌گرا، دارای اعتماد به نفس و عزم و اراده است. او به چالش‌ها پاسخ مثبت می‌دهد و از علم و دانش خود به خوبی بهره می‌گیرد. آن‌ها پس از شناسایی فرصت و بهره‌برداری از آن، قادرند محصولی جدید یا خدماتی نو به بازار عرضه کنند.

 باید در کشورها، مراکز حمایت از کارآفرینان گسترش یابد. باید به این باور برسیم که یک راه گریز از بحران بیکاری و توسعه‌ی اقتصادی و صنعتی کشور، گسترش کارآفرینی است. آموزش در توسعه‌ی کارآفرینی، نقشی اساسی ایفا می‌کند. خانواده‌ها نیز نقش پررنگی در این زمینه دارند. کارآفرین بین دانش و صنعت کشور ارتباط برقرار می‌کند. او می‌تواند دانش تولیدشده در مراکز تحقیقاتی را به دانش تولید محصول تبدیل نماید.

 امروزه دغدغه‌ی مهم کشور، ایجاد اشتغال برای جوانان است. باید با برنامه‌ریزی دقیق و حساب‌شده، زمینه را فراهم کرد و خلاقیت در جامعه به فرهنگ تبدیل شود؛ آن‌گاه افراد می‌توانند با اشتیاق در کشور خود فعالیت کنند و سرانجام، به یک کارآفرین موفق تبدیل شوند. حمایت از کارآفرین، در واقع حمایت از رشد و توسعه‌ی اقتصادی و صنعتی کشور است. پویایی کارآفرین، در واقع پویایی کشور به شمار می‌رود. فعالیت کارآفرین، به حرکت درآمدن چرخه‌ی اقتصادی کشور است.

باید به نقش کارآفرینان در جامعه و در تولید محصول جدید بها داده شود. خرید تولیدات کارآفرینان و سایر محصولات داخلی، باید با برنامه‌ریزی مناسب مورد حمایت قرار گیرد. این سبب ایجاد انگیزه برای تولیدات داخلی خواهد بود. افراد کارآفرین باید مورد حمایت و احترام باشند و کسب درآمد از طریق کارآفرینی، یک ارزش محسوب گردد.  

تمامی حقوق مطالب محفوظ است